Tuesday 19 March 2013

BEST DIET PROGRAMME EVER


Assalamualaikum w.b.t,
Marhaban people…. Lama aku xpost  kt blog ni.. yela tangan malas nak bercakap la katakan.. hahaha.. So tarikh hari ni ialah 19/3/2013. Lusa adalah hari result SPM kuar… Cuaknye rase Allah je la tahu.. Tp bukan tu tujuan aku post bende ni.. Sekadar introduction.. Ape pon aku bertawakal dan redha je dgn apa rezeki yg Allah bakal nak bagi kat aku dalam SPM ni… Ok dah.. Makin panjang aku duk bercerita pasal SPM, smakin cuak ada la..  Jom ke tajuk post ni..
So, aku nak flashbach cket.. berat aku time sbelum start diet ialah 74.5 kg… berat kan?? Tggi aku pulak around 173 cm.. tggi dah tggi dah tp BMI still xbrape best time tu.. around 24.89.. Aku memang asalnye gemuk time darjah 6, smpai la Form 1 aku dpt masuk mrsm, then berat aku berkurang mgkin sbb aktiviti packed sgt kot..  Ok,, aku nk kongsi pengalaman aku dgn sape yg bace post ni…hehehhe…
Korang percaya x kalau aku cakap “AKU BERJAYA HILANGKAN 2.1 KG DALAM MASE 10 HARI”.. percaya x???
Kalau percaya, bagus sbb aku x tipu.. aku jd brsemangat ni pon bila aku terbaca satu post kat internet.. blog ni dia share mereka yg berjaya hilangkan berat badan.. something to do with ‘kevin’ kalau x silap nama blog tu… so, ada 1 post ni ckp dia “brjaya hilangkan 30 kg dlm masa 8 bulan”.. I was like WTH‼ 8 bulan.. lamenye‼‼ so aku challenge myself utk hilangkan berat lebih cepat dri mamat tu..
Cuba korang imagine kalau dlm mase 10 hari korang hilang 2.1kg, so around sebulan korang akan hilang 6 kg… kompem yg gemuk jd kurus, yg x cantik jd cntik, yg x hensem jd hensem.. Tp, aku x hensem pon.. sob3
Kalau korang nk berjaya hilangkan 2.1 kg dlm mase 10 hari.. ikut ape yg aku buat, ok… noted that aku memang x amik pill or ape2 supplement.. sume tu x disyorkan oleh doktor n can cause mentally and physically effected.. so ni la bende yg aku buat..
Breakfast:
1. sebiji telur goreng tanpa minyak
2. roti gardenia 2/3 keping
3. bende yg berlemak sprti nugget-2 kpg / sosej-2
4. air segelas
Lunch
1. roti 2 keping
2. buah yg ade sebiji ( epal or whatever)
3. air  suam segelas
Dinner
1. roti 2 keping
2. air segelas

Ok.. itu sbenarnya benda basic yg korang kene makan.. ingat, kalau nk brjaya, lepas je bace post ni trus berazam yg ‘aku akn tggalkan nasi’.. still korang ble makan makanan sprti mee hon tp kuantiti yg ckit.. di antara masa makan yg spesifik tu, bnykkan minum air suam bg mengelakkan dehydrated dan mengurangkan rase lapar… jgn lupa utk amik sayur, penting.
Ok, done with menu, so kita pegi ke exercise pulak.. wktu ptg, luangkan mase utk brsenam.. kpd yg brbadan besar, jgn trus force yourself to work.. buat sikit2 and tmbahkan gerakkan dri hari ke hari.. optional kalau korang nk angkat dumbbell..
Then tu jela.. seriously sgt seksa aku rase bila nmpk dinner yg trhidang atas meja,, ada ayam masak merah, udang goreng dan sebagainya time makan dgn family.. tp kelonggaran la kalau korang nak ‘Cheat Day’, mgkin skali sminggu.. means ari tu ble la korang makan makanan kegemaran korang… Tp aku istiqamah.. hahaha kalau ble jgn bg peluang kat diri korang nk makan bnyk.. katakan ‘TIDAK’ pada makanan yg berlemak dan sedap.. semua makanan yg sedap berlemak.. bgtau aku makanan yg sedap tp xbrlemak.. hahaha
“SO, AKU CABAR KORANG UNTUK BUAT BENDA NI”
Aku buat bnde ni sbb nk jd tough plus aku nak tackle sorang minah ni,, rahsia.. hahaha aku hepi sbb dulu aku buncit n skrg dah x buncit.. semua ni dlm masa 10 hari.. kalau ckp pasal exercise, memang giler punye exercise aku buat berbekalkan semangat yg kental.. huhuhu six pack blom nmpk jelas lg, tp aku dh nmpk la bntuk sixpack tu.. and pack kat chest pon dh ada bntuknya.. hahaha yg pnting never give up.. truskan..

Aku bercita-cita nak jd tough macam mamat ni, tp take time la..






Aku wish gud luck kpd sesape yg nk try.. jom kita jd tough sesama ye.. bye……

No comments:

Post a Comment